Decontarea transportului elevilor, tot în coadă de pește! Reprezentanții elevilor vor solicita o întâlnire cu premierul și miniștrii Educației, Transporturilor și Finanțelor

Publicitate

Situația decontării transportului elevilor, tot în coadă de pește după ce proiectul de ordonanță de urgență privind a fost retras de pe ordinea de zi a ședinței Comisiei de Dialog Social care a avut loc astăzi dimineață la Ministerul Educației.

Potrivit președintelui Consiliului Național al Elevilor, Robert Avram, justificarea celor din minister a fost că o organizație ar fi solicitat instituției consultare publică pe proiectul de OUG, consultare deja anunțată pentru joi la ora 10.

”Ministerul urmează să organizeze această consultare și nu o să o treacă prin Comisia de dialog social înainte de această dezbatere, pe care au anunțat-o pentru această săptămână”, a declarat Robert Avram, președintele CNE, pentru edupedu.ro.

La Comisia de dialog social – organism consultativ – participă sindicatele, reprezentanții părinților și ai elevilor.

Astăzi, la întâlnirea de la Ministerul Educației, Consiliul Național al Elevilor anunțase că va depune mai multe abonamente colectate de la elevi, în care se arată că sumele nu ar urma să fie decontate integral.

Toate acestea „foarte multe la număr, primite de la colegii noștri care arătau că și prin mecanismul propus de minister tot nu ar ajunge să-și recupereze banii elevi. Însă Ministerul Educației a fost reticent când a fost vorba de a pune acest punct pe agendă, nu am vrut să discutăm pe transportul elevilor. Am discutat, în schimb, cu secretarul de stat Florian Lixandru căruia i-am prezentat propunerile noastre și anume majorarea acelui prag de 50% 100%, practic să dublăm suma care se alocă elevilor pentru că acei 50 de lei pe primii 3 km și după care câte 5 lei pentru fiecare kilometru în plus nu acoperă costul abonamentului și așa ne-am apropia de realitatea din teren”, a mai spus Avram, potrivit aceleiași surse.

Pe de altă parte, reprezentanții elevilor susțin că soluția ar fi nu suma forfetară, ci subvenționarea, pe următorul sistem: ”Elevul să vină cu carnetul de elev, exact ca la CFR Călători, ca la autobuze, la transportul local. În baza carnetului de vizat să-și poată lua un bilet gratuit. Pentru că, dacă ne uităm puțin, avem exemple inclusiv în România, soluția este cea care este folosită acum la tren, de exemplu. Elevul vine la casa de bilete, prezintă carnetul și i se dă un bilet gratuit, iar acel bilet este plătit de Ministerul Transporturilor prin bugetul propriu, conform legislației. Aici trebuie să ajungem și noi, numai că cel care face plata nu este Ministerul Educației, ci ar trebui să fie Consiliul Județean, pentru că operatorii de transport, deși sunt operatori privați, în momentul în care fac transport intrajudețean ei prestează un serviciu public delegat de Consiliul Județean. Deci, practic ei, în numele Consiliului Județean, desfășoară o activitate de transport. Consiliul Județean ar trebui să-și asume plata acelor sume, evident, cu bani veniți de la bugetul de stat. Deci ne învârtim cumva în jurul cozii pentru că soluția este cunoscută și de minister, dacă ne uităm în proiectul de lege fix asta a și vrut să spună, subvenție prin bugetele consiliilor județene”, mai spune Robert Avram, citat de edupedu.ro.

Vă reamintim că potrivit proiectului de ordonanță de urgență, pentru facilitățile de transport acordate elevilor se acordă o sumă forfetară lunară de 50 de lei/lună pentru distanța de 3 km, ce poate fi suplimentată cu 5 lei/lună pentru fiecare kilometru în plus. Iar în cazul în care costul transportului e mai mare, suma poate fi majorată cu până la 50%.

Însă potrivit exemplelor transmise de CNE, există abonamente care au costat:

210 lei / 7 km – conform calculului propus de proiectul de ordonanță, poate fi decontat doar 105 lei

235 lei /10 km – conform calculului propus, pot fi decontați circa 122 de lei

245 lei / 14 km – conform calculului propus, pot fi decontați circa 157 lei

În aceste condiții, președintele CNE a declarat astăzi că vor solicita o întâlnire cu premierul, ministrul educației, ministrul transporturilor, ministrul finanțelor, alături de reprezentanții elevilor.

”Problema nu trebuie rezolvată doar de către Ministerul Educației, cumva e o problemă care necesită lucru în comun, la nivel guvernamental, pentru că pe deoparte Ministerul de Finanțe trebuie sa aloce banii necesari pentru subvenționare, Ministerul Educației trebuie să creeze cadrul prin care se face această subvenționare, iar Ministerul Transporturilor este cel care ar trebui să monitorizeze prin ISCR – Inspectoratul de Stat în Controlul Traficului Rutier – ar trebui să monitorizeze respectarea acelor tarife în așa fel Încât să nu avem o piață care să o ia cu totul razna și guvernul care să subvenționeze orice sumă vehiculată de operatori.

Operatorul de transport trebuie să înțeleagă că atunci când vorbim de copii, nu vorbim de profit, vorbim de acces la educație”, a mai declarat Robert Avram.

Publicitate

Dacă ţi-a plăcut articolul, dă-ne un LIKE!