Cei care își vând produsele în piețe ar putea fi supuși unor noi reguli.
Potrivit unui Ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, aflat în dezbatere publică, comercianții ar urma să eticheteze fructele și legumele și să afișeze preţul, localitatea sau ţara de provenienţă a fructelor şi legumelor pe care le vând şi, în unele cazuri, şi alergenii.
„Având în vedere rezultatele acțiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în piețe, astfel încât abrevierile țărilor de origine, calitatea/calibrul produsului și numele producătorului să fie clare și ușor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informații contradictorii despre produs, a explicat Sebastian Hotca, președintele interimar ANPC.
Proiectul de ordin stabilește care sunt condițiile necesare a fi îndeplinite de către operatorii economici care comercializează legume și fructe:
-mijloacele de măsurare trebuie să respecte cerinţele de metrologie aplicabile, conform tipului şi specificului produsului;
-preţul produselor trebuie să fie afişat vizibil şi înscris într-o formă clară, în conformitate cu prevederile legale aplicabile;
-denumirea produselor ce se comercializează trebuie să fie afişată în limba română, fără a exclude prezentarea acesteia în alte limbi;
-produsele trebuie să se comercializeze în cadrul datei durabilităţii minimale, conform informaţiilor înscrise pe ambalaj/etichetă şi/sau conform informaţiilor transmise de furnizor sau producător, după caz;
-produsele ce se comercializează trebuie să aibă înscrise pe ambalaj (produse preambalate) sau pe eticheta de preţ, precum şi în orice material informativ, după denumirea fiecărui/fiecărei produs alimentar/băuturi (produse comercializate în vrac), componentele cu efecte alergene;
-legumele și fructele ce se comercializează în interiorul piețelor trebuie să aibă afișată pe eticheta de produs, următoarele informații: denumire produs și categoria de calitate; specie sau soi, după caz; ţara de origine; denumire producător / ambalator / expeditor; calibrul, dacă este cazul;
-laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, peştele, ouăle trebuie să fie comercializate în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât să fie asigurate normele de igienă în vigoare şi condiţiile de depozitare stabilite de producător, precum şi orice condiţii specifice stabilite prin actele administrative de autorizare emise de autorităţile competente;
-vinul trebuie să fie comercializat exclusiv în spaţii comerciale autorizate în acest scop, care să asigure menţinerea caracteristicilor fizico-chimice şi organoleptice ale vinului.
Propunerile și observațiile pot fi trimise până pe 25 mai la adresa de e-mail: secretariat@anpc.ro.
Potrivit observatornews.ro, comercianţii intervievați au declarat că un astfel de criteriu i-ar ajuta foarte mult, mai ales pe producătorii locali, pentru că astfel, oamenii ar şti de unde cumpără. De aceeaşi părere sunt şi cumpărătorii, care spun că cel mai greu în piaţă este să identifici produsele autohtone.