Instituțiile publice nu mai au voie să ceară copii după actele emise de stat. Acest lucru se va întâmpla din data de 1 iulie 2023.
Anunțul a fost făcut de ministrul Digitalizării – Sebastian Burduja, care a explicat că în momentul de față este în vigoare legea care interzice copiile după acte oficiale doar la nivel central, nu și la nivel local sau în alte instituții altele decât ministere, agenții, care țin de guvern (lege valabilă din noiembrie 2021).
Vestea bună este că, prin legea inițiată chiar de Sebastian Burduja, acest lucru a fost extins și la nivel local.
„Sunt două legi. Legea Tuţă de acum un an şi legea nouă pe 2023, legea mea, împreună cu George Tuţă şi alţi câţiva colegi prin care noi am interzis copiile după acte oficiale. Prima lege le-a interzis doar la nivel central şi, în mod normal, acum agenţii, ministere de nivel naţional, central nu au voie să ceară copii după acte. Legea iniţiată de mine le-a extins la toate nivelurile: nivelul local, nivelul companiilor de utilităţi, universităţi. Orice entitate care prestează un serviciu public, din 1 iulie, că acesta este termenul de implementare, nu are voie să ceară copii după acte emise de statul român, nu are voie să ne trimită la xerox-uri din incintă şi, de asemenea, nu are voie să solicite dosar cu şină sau produse de papetărie”, a explicat Sebastian Burduja, citat de presa centrală.
Ministrul a explicat cum va decurge procesul depunerii unor acte la instituțiile publice, până în 2026: „Până atunci, sigur că legea noastră se aplică şi cel puţin nu ni se vor mai cere copii după acte. Adică vom prezenta originalele şi funcţionarul din spatele ghişeului va face aceste copii”.
Totuși, până în 2026, Ministerul Digitalizării trebuie să implementeze cloudul guvernamental şi Platforma Naţională de Interoperabilitate, prin care toate aceste instituţii vor putea comunica între ele.
România se modernizează și în ce privește identitatea digital.
Sebastian Burduja a explicat: „Mai rezolvăm un lucru la nivelul lunii mai, în acest an identitatea digitală. Apropo de ce spuneaţi, acele formulare care se tipăresc şi se depun la etajul 3, la ghişeu. Era nevoie şi e încă nevoie de acest pas să venim în faţa unui funcţionar public şi să ne certifice identitatea împreună cu cartea noastră de identitate. Din luna mai vom avea o aplicaţie nouă eRO-ID care va însemna că vom face o poză la cartea de identitate, ne vom face nouă o poză, vom face un video cu noi şi împrejurimile, să nu fie un deep-fake, să nu fim constrânşi. Un funcţionar de la Autoritatea pentru Digitalizarea României ne va valida aceste trei elemente şi ne va emite un utilizator şi o parolă, fără să mai trebuiască să mergem la ghişeu pentru a primi aceste credenţiale”, a mai spus oficialul, citat de presa centrală.