Orez Bio Fără Gluten: Beneficii Pentru Sănătate și Proprietăți

Publicitate

Glutenul este o proteină prezentă în unele cereale, iar persoanele care suferă de boala celiacă ar trebui să evite alimentele care conțin gluten. Totuși, în ultimul timp, un număr mare de persoane care nu prezintă intoleranță la gluten au început să consume mai multe produse fără gluten.

Această proteină ajută alimentele, cum ar fi pâinea, pastele și cerealele să își păstreze forma, acționând ca un fel de lipici. Găsim gluten în grâu, orz, secară și triticale, aceasta din urmă fiind o încrucișare între grâu și secară.

Nu toate cerealele conțin gluten, așa că acestea pot fi consumate de către persoanele cu boala celiacă. Orezul, de exemplu, nu prezintă gluten, dar dacă este procesat într-o unitate în care se prelucrează cereale cu gluten, este foarte posibil să fie contaminat cu gluten. Chiar și în procesul de recoltare, orezul poate intra în contact încrucișat cu cerealele care conțin gluten.

Ce este orezul bio?

Pentru că în cadrul acestui articol vom discuta despre orez bio și orez organic, trebuie lămurit de la început că acestea sunt doar certificări. Franța folosește expresia „bio”, pe când americanii apelează la expresia „organic”.

În viața de zi cu zi, bio și organic sunt termeni aproape sinonimi, desemnând alimente cultivate sau preparate în mod tradițional, cu grijă față de mediu și față de biodiversitate. Alimentele bio și organice s-au obținut prin respect față de procesele genetice naturale, fără modificări genetice și fără produse chimice.

Alimentele ecologice, inclusiv carnea, s-au obținut fără pesticide sintetice, erbicide, antibiotice, hormoni de creștere, iar animalele au fost crescute într-un mod uman și normal.

Prin urmare, orezul bio respectă toate aceste caracteristici, fiind astfel un aliment curat, sigur pentru consum și cu numeroase beneficii. Dacă suferiți de boală celiacă, optați pentru orez fără gluten, obținut prin metode bio.

Orezul conține gluten?

Orezul este o cereală, dar spre deosebire de celelalte cereale, nu conține gluten. Cu toate acestea, orezul poate intra adesea în contact cu orzul, grâul sau secara în procesul de creștere, recoltare sau prelucrare, având astfel loc fenomenul de contact încrucișat.

Contactul încrucișat dintre orez și gluten poate avea loc și acasă, atunci când folosiți aceleași ustensile și zone de gătit pentru a pregăti atât preparate fără gluten, cât și alimente care conțin gluten. Dacă ați fost diagnosticată cu boala celiacă și nu aveți siguranța dacă un anumit produs alimentar conține sau nu gluten, cel mai bine este să evitați consumul acelui aliment.

Pentru a preveni deteriorarea mucoasei intenstinelor și alte simptome asociate, persoanele care suferă de tulburări legate de gluten sunt sfătuite să elimine din dieta lor alimente care conțin gluten. Orez cereală fără gluten devine astfel un aliment de bază pentru persoanele cu intoleranță la gluten.

Care sunt beneficiile orezului organic?

Mai mult decât în cazul oricărei alte cereale, este important să optăm pentru orez bio sau organic, deoarece cercetătorii au arătat că orezul tinde să acumuleze mai mult arsenic decât alte culturi alimentare.

Mai precis, orezul este principala sursă de hrană care conține arsenic anorganic. Există două tipuri de arsenic, și anume arsenic organic care este relativ netoxic, și arsenic anorganic, care este toxic.

Consumul pe termen lung de arsenic anorganic poate crește riscul apariției diferitelor boli cronice, inclusiv blocarea sau îngustarea vaselor de sânge, tensiune arterială crescută, boli cardiace, diabet de tip II și diferite forme de cancer.

Deoarece arsenicul este toxic pentru celulele nervoase, poate afecta funcția creierului. În cazul copiilor și adolescenților, expunerea la arsenic poate afecta concentrarea, învățarea, memorarea și abilitățile sociale.

Arsenicul poate cauza probleme de sănătate oricărei persoane care consumă zilnic cantități semnificative de orez și produse pe bază de orez care nu sunt etichetate ca fiind bio sau organice.

Proprietățile orezului bio

Cei care au nevoie de o nutriție specială se pot baza pe orez, deoarece orezul conține în mare parte carbohidrați și o cantitate mică de proteine. O foarte bună alegere din punct de vedere al profilului nutritiv este orezul bio brun.

Orezul brun sau integral este o sursă consistentă de fibre, vitamine, minerale, dar și antioxidanți precum acid fitic, acid ferulic și lignani. Consumul de orez brun fără gluten poate avea un efect benefic asupra sănătății inimii și, pentru că este un aliment cu un conținut scăzut de glucide, atunci când este consumat cu moderație poate ajuta la controlul nivelului de zahăr din sânge în cazul diabetului de tip II.

De asemenea, consumul de orez brun va contribui la reglarea funcției intestinale și poate preveni diferite forme de cancer. Totuși, pentru a-i crește durata de valabilitate, producătorii prelucrează orezul brun și elimină astfel fibrele, tărâțele și germenii, acizii grași esențiali, vitaminele B, fierul și ceilalți nutrienți.

Din acest motiv, este recomandat să încercați să consumați orez brun în locul orezului albit, orezul brun bio fără gluten fiind cel mai recomandat persoanelor cu tulburare celiacă.

Tipuri de orez fără gluten

Toate tipurile de orez sunt, în mod natural, lipsite de gluten, fie că vorbim despre orezul negru, orezul integral, alb, orez risotto, orez prefiert sau orez sălbatic. Mai există și orez glutinos, care în ciuda denumirii, nu conține gluten, fiind doar un orez mai lipicios. Poate fi folosit pentru a prepara rețeta de risotto cu legume.

Pentru a vă asigura că orezul pe care îl achiziționați nu conține gluten, cel mai indicat este să optați pentru orez pe a cărui etichetă este specificat că nu conține gluten. Veți avea astfel siguranța că producătorul nu procesează orezul folosind aceleași unități cu care prelucrează cerealele cu gluten.

În multe alimente de bază fără gluten, producătorii folosesc orez în loc de grâu. Deși orezul în forma sa naturală nu conține gluten, asta nu înseamnă că toate produsele pe bază de orez sunt lipsite de gluten. Dacă aveți îndoieli, cel mai indicat este să achiziționați orez de la producători care specifică faptul că orezul sau un anumit preparat pe bază de orez nu conține gluten și, de asemenea, verificați informațiile de pe etichetă.

Publicitate

Dacă ţi-a plăcut articolul, dă-ne un LIKE!