Interviu. Ovidiu Cîrstina, directorul Complexului Național Muzeal Curtea Domnească. “Ca număr de vizitatori și ca patrimoniu, Complexul nostru se află în primele zece din țară”

Publicitate

Complexul Național Muzeal Curtea Domnească din Târgoviște a devenit în ultima perioadă un punct importat pe harta muzeelor din România. Despre acest lucru ne vorbește pe larg Ovidiu Cîrstina, directorul instituției, într-un interviu acordat dbonline.ro.

 Rep.: Domnule director, pentru început spuneți-ne câteva cuvinte despre istoria Complexului Național Muzeal Curtea Domnească…

Complexul Național Muzeal Curtea Domnească a luat ființă sub forma unui muzeu local, în anul 1937, prin Decretul regelui Carol I. Efectiv, el a prins viață și a fost inaugurat pe 30 ianuarie 1940, în clădirea care acum adăpostește Muzeului Evoluției Omului și Tehnologiei în Paleolitic. Inițial, i s-a spus Muzeul de Arheologie pentru că se adunaseră acolo o serie întreagă de bunuri de patrimoniu, descoperite în orașul Târgoviște. Mai apoi, Complexul a căpătat o importanță mult mai mare prin faptul că a început să se dezvolte, în special, după anul 1960. Astfel, în 1967, prin apariția Muzeului Tiparului, iar mai apoi a Muzeului Scriitoriilor, a Curții Domnești. De asemenea, în 1972 a apărut Muzeul “Gheorghe Petrașcu” din Târgoviște. Acesta a fost deschis publicului spre vizitare ca urmare a unei donații pe care Mariana Petrașcu, fiica artistului, a făcut-o. În 1986 a apărut Muzeul de Istorie, iar spre zilele noastre au apărut o serie de muzee în cadrul Complexului, precum ar fi Muzeul  „Vasile Blendea” (2002), de pe strada “Poet Grigore Alexandrescu” din Târgoviște, Muzeul Evoluției Omului și Tehnologiei în Paleolitic,  Muzeul Metamorfozele unui loc al memoriei, fiind vorba despre vechea Școală de Cavalerie (2013), iar în 2019, ultima secție înființată a Complexului Național Muzeal este Casa Romanței. S-au strâns prin generațiile de muzeografi și cercetători, care au trecut prin muzeu, foarte multe lucruri importante, în special din ceea ce înseamnă istoria și cultura orașului Târgoviște și a județului Dâmbovița. În momentul de față Complexul are în jur de 70 000 de bunuri de patrimoniu, o parte dintre ele sunt plasate în categoria tezaur, o altă parte în categoria fonduri. Prin menirea sa, Complexul are datoria de a păstra, conserva și restaura și de a mări constant patrimoniul pe care îl deține. De asemenea, în ultima perioadă am acordat o importanță deosebită cercetărilor arheologice și cercetărilor etnografice. Noi ne dorim ca prin toate aceste cercetări să identificăm noi surse de patrimoniu. În ultimii ani au fost realizate o serie de restaurări extrem de importante, fiind vorba de Palatul Brâncovenesc de la Potlogi, care a fost deschis publicului după o restaurare realizată pe fonduri europene și care în momentul de față atrage foarte mulți vizitatori. O altă restaurare a fost Casa Atelier “Gabriel Popescu” de la Vulcana Pandele, care a fost restaurantă pe fonduri norvegiene. Săptămâna trecută am finalizat lucrările de întreținere la Muzeul Orășenesc de la Pucioasa (Casa Dobrescu cum este cunoscută) și în scurt timp vom relua lucrările de reparație de la Casa Pietroșița.

Rep.: Ansamblul Monumental Curtea Domnească se află într-un proces amplu de reabilitare. Când au început lucrările?

Este un proiect pe care îl implementează Consiliul Județean Dâmbovița. Este un proiect de circa 5 milioane de euro, prin care ne dorim să restaurăm patru dintre monumentele care compun Curtea Domnească, fiind vorba de turnul Chindiei, Biserica Paraclis, Biserica mare Domnească și Biserica Sf. Vineri. În momentul de față lucrările sunt în desfășurare, ordinul de începere a fost dat pe 13 iulie 2020. După cum se poate vedea prezența constructorilor în șantier este consistentă. Se lucrează la Biserica Paraclis în momentul de față, decopertându-se straturilor vegetale pentru a se putea începe lucrările de amenajare a drenajului, care are menirea de a prelua apa de la Turnul Chindiei. De săptămâna viitoare vor începe lucrările de forare pe trunchiul de piramidă al Turnului Chindiei pentru stabilizarea zonei de piatră. Lucrări există și al Biserica Sf. Vineri, unde constructorul a ridicat schela până pe turla mare, astfel încât să poată începe să facă forajele pe turlă, pentru ca mai apoi să realizeze șarpanta falsă pentru a putea desface acoperișul bisericii în vederea realizării forajelor. Lucrările sunt consistete. Turnul Chindiei chiar avea probleme destul de serioase pe latura de est, în zona bazei pentru că acolo există o țesătură de cărămidă făcută prin anii 1960-1970  care nu mai prezenta siguranță și apăruseră zonele de desprindere. În ceea ce privește Biserica mare Domnească aici lucrurile sunt ceva mai simple. Se va face o constatate a felului în care se comportă acoperișul și câteva foraje pe baza turlelor. Cele mai consistente lucrări sunt la Biserica Sf. Vineri . Acolo se vor face lucrări de structură de rezistență de reparații acoperiș și multe alte intervenții.

Rep.: Perioada de pandemie a afectat Complexul Național Muzeal Curtea Domnească?

Sigur că da. Pandemia ne-a afectat pe toți. Toate domeniile de activitate au fost afectate, inclusiv muzeele. Odată, prin faptul că muzeele au fost închise publicului o perioadă destul de îndelungată. Cât au fost închise, noi am continuat munca în toată această perioadă. De asemenea, există o scădere a numărului de vizitatori. În momentul de față, numărul de vizitatori la Complexul Național Muzeal Curtea Domnească este de 150 000. Totuși, lumea a început să vină din nou. Cele mai căutate  muzee sunt cele în aer liber. Și în această perioadă am căutat să venim cu lucruri noi. Prin parteneriatele cu Teatrul “Tony Bulandra” Târgoviște și Centrul Județean pentru Cultură Dâmbovița pe perioada verii s-au derulat o serie de spectacole de muzică și piese de teatru.

Rep.: În această perioadă majoritatea instituțiilor de cultură se confruntă cu probleme financiare din cauza pandemiei. Aici se poate vorbi despre astfel de probleme?

Din acest punct de vedere nu am avut probleme. Susținerea financiară a Consiliului Județean Dâmbovița a fost constantă și ne-a sigurat toate resursele financiare necesare desfășurării activității în bune condiții. De asemenea, veniturile Complexului sunt folosite pentru întreținerea spațiilor muzeale și pentru investiții.

“Taxele de vizitare sunt moderate”

Rep.: Ce credeți că ar mai trebui Complexului Național Muzeal Curtea Domnească?

În momentul de față o intervenție pe care noi ne-am propus să o facem în privința muzeelor din teritoriu. Nu o simțim ca pe o lipsă, dar o simțim ca pe ceva ce este necesar de realizat. Sunt multe clădiri din județ pe care le avem în administrare. Cu excepția celei de la I.L. Caragiale, toate sunt clădiri monument istoric, fie de categorie A, fie de categorie B.  Prin urmare ne vom îndrepta atenția spre aceste muzee pe care le avem în administrare în diferite zone ale județului Dâmbovița.

Rep.: Care este media de vizitatori pe an la Complexul Național Muzeal Curtea Domnească?

În ultimii 5 ani numărul de vizitatori a fost într-o continuă creștere. Anul trecut au fost 360 000 de vizitatori, iar cu un an înainte au fost 240 000 de vizitatori. Lucrul acesta se datorează activităților pe care noi le-am propus, în special cele care se adresează gruprilor de copii/școlari, iar pe de altă parte faptului că ne-am extins oferta muzeală prin noi secții sau prin administrarea unor puncte turistice care sunt extrem de atractive.

Rep.: Ce ne puteți spune despre tarife?

În general, taxele de vizitare în cadrul Complexului Național Muzeal Curtea Domnească sunt moderate: 12 lei – intrarea la Curtea Domnească, iar 6 lei pentru copii, elevi studenți, pensionari și grupuri organizate. La celelalte muzee este de 8 lei, iar biletul redus de 4 lei. În schimb, tarifele de intrare la Peștera Ialomiței și Palatul Brâncovenesc sunt de 10 lei, iar biletul redus de 5 lei. În ultimii ani am încercat să păstrăm moderate taxele de intrare pentru a permite tuturor să viziteze muzeele noastre, indiferent de statutul social și de venituri.

Rep.: Care sunt punctele forte ale Complexului?

Patrimoniul, în primul rând. Toate clădirile care adăpostesc muzee sunt clădiri de patrimoniu și sunt extrem de importante din punct de vedere arhitectural, istoric. Fiecare are în spate o poveste interesantă. Dacă este să ne gândim la Muzeul de Istorie, care la un moment dat a adăpostit Tribunalul sau la Muzeul de Artă, care a fost o fostă Prefectură a Județului Dâmbovița. Alte puncte forte sunt Curtea Domnească de la Târgoviște, Palatul Brâncovenesc de la Potlogi și Peștera Ialomiței.

Curtea Domnaescă cel mai vizitat obiectiv 

Rep.: Pe ce loc ați situa Complexul Național Muzeal Curtea Domnească într-un top al muzeelor din țară?

Ca număr de vizatatori și ca patrimoniu în primele zece din țară.

Rep: Care este cel mai vizitat obiectiv?

Pe primul loc se situează Curtea Domnească, iar apoi Peștera Ialomiței.

Rep: Care sunt direcțiile prioritare ale Complexului Național Muzeal în următoarea perioadă?

În primul rând restaurarea. Cele două componente, patrimonul mobil și imobil au tot timpul nevoie de intervenții de restaurare. Noi vedem aceste clădiri și bunurile de patrimoniu mobil ca pe niște pacienți. Tot timpul trebuie să le ai în vedere să le asiguri măsuri de protecție, de conservare și intervenții de restaurare. Apoi este cercetarea. Este unul dintre domeniile care asigură vizibilitate muzeului și asigură o posibilitate mare de a mări patrimoniul imobil și mobil. Nu în ultimul rând, o componenta de marketing și imagine pentru a te face cunoscut și a-ți face cunoscute activitățile pe care le derulezi în societate.

Rep: Ce reprezintă pentru dumneavoastră acest Complex Muzeal?

Pentru mine este emblema cu care românii pot ieși oriunde în lume, prin Turnul Chindiei, prin Curtea Domnească, prin Palatul Brâncovenesc de la Potlogi. Sunt efectiv bijuterii și atașamentul meu față de aceste bunuri ale Complexului Național Muzeal m-au făcut extrem de atent la tot ce se întâmplă în acest spațiu muzeal.

 

 

 

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, dă-ne un LIKE!