ADI Salubritate Dâmbovița a decis stabilirea unei taxe de salubritate, adică de colectare a gunoiului, pentru persoanele juridice, începând din prima zi a anului 2024.
Acest lucru este o „lovitură” pentru foarte mulți agenți economici, avertizează deputatul USR Daniel Blaga, parlamentar al cărui partid contestă acest nou „bir” și cere agenților economici din județ să-l conteste, astfel încât să se poată merge în instanță pentru revocarea HCL din 22 decembrie 2023.
„Foarte mulți agenți economici vor ajunge să plătească sume exorbitante pentru a li se ridica gunoiul. Fiecare Consiliu local din Dâmbovița trebuie să spună dacă este de acord sau nu cu această nouă taxă, cu această decizie a ADI.
Noi, cei de la USR Dâmbovița, nu suntem de acord cu această nouă taxă, din cauza modului de aplicabilitate și de calcul a ei. Considerăm că fiecare agent economic trebuie să plătească pentru cât gunoi produce, nu pe baza unor estimări fictive, nu la paușal. Noi venim în sprijinul celor care nu sunt de acord cu această nouă taxă și am realizat un model de contestație a deciziilor, a hotărârilor Consiliului local, pentru a putea ulterior să le anulăm în instanță”, a declarat deputatul USR de Dâmbovița.
În modelul de contestația sunt expuse o serie de motive legale, dintre care amintim, pe scurt faptul că – „taxa de salubrizare fiind deja stabilită, potrivit art. 6 alin. (1) lit. k) din Legea serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006, această taxă mai poate fi doar ajustată sau modificată, nu restabilită ori dublată de o nouă taxă specială, legiuitorul instituind posibilitatea pentru autoritățile locale competente de a stabili mai întâi o singură taxă, nu mai multe taxe, ca pe parcurs, în funcție de contextul de fapt, economic și social legat în principal de co-contractanții cu care se efectuează serviciile de salubrizare, să se poată doar ajusta sau modifica taxa, ci nu taxele, deja existentă”;
– „Pe de altă parte, potrivit art. 484 alin. (1) și (2) din Leea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, , și art. 30 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, se statuează că taxele speciale se pot institui doar în domeniile de activitate și condițiile ce urmează a fi stabilite, ci nu cele stabilite deja sau ce urmează a fi restabilite, precum și modul de organizare și funcționare a serviciilor publice de interes local, pentru care se propun taxele respective, ce nu sunt existente și stabilite deja.
Cu toate acestea, autoritatea emitentă impune o nouă taxă de salubrizare cu caracter special, într-un domeniu de activitate deja existent și stabilit, cu mod de organizare și funcționare a serviciilor publice de interes local deja existent și stabilit, ce are de asemenea și o taxă existentă și stabilită ce mai poate fi doar ajustată sau modificată potrivit art. 6 alin. (1) lit. k din Legea serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006, ci nu dublată pentru supra-taxare cu caracter excepțional pentru același serviciu de salubrizare în mod disproporționat față de aceleași persoane utilizatoare beneficiare ale serviciului luând în considerare situația de fapt, economică și socială.”
Acestea și multe alte motive legale – amintite în modelul de contestație – vor sta la baza încercării de revocare a Hotărârii Consiliului Local Nr. 142 din 22.12./2023 prin care s-a instituit noua taxă specială de salubrizare și restabilirea situației anterioare.
Modelul de contestație îl găsiți la următorul link: