Interviu cu Ion Anghel, fondatorul Editurii ZVEN din Târgoviște: “Cred în cartea tipărită și pariez pe ea”

Publicitate

Ionuț Parghel
Tânărul editor târgoviștean Ion Anghel, directorul-fondator al societății ZVEN Print, are amabilitatea să răspundă câtorva întrebări pentru informarea cititorilor noștri cu privire activitatea editorială a instituției pe care o reprezintă, dar și asupra fenomenului publicistic în general în contextul tendințelor actuale de informatizare și digitizare.

Spuneți-ne ce a însemnat anul 2018 pentru Editura ZVEN?
Anul editorial 2018 a fost un an complex, un an plin de provocări cărora le-am făcut față cu brio și asta nu poate decât să ne confere un sentiment de satisfacție și de încredere. Am publicat cărți de beletristică semnate de scriitori consacrați, dar și de debutanți, am publicat lucrări științifice având drept autori cadre didactice din învățământul primar și până la cel universitar, au fost și câteva traduceri… Ne-am implicat activ și în proiecte ce au vizat aniversarea Centenarului, tipărind tot felul de materiale de prezentare și informare și, nu în ultimul rând, am fost părtași la realizarea a două reviste școlare – „Prin ochi de copil” și „Zorile” – care s-au calificat la faza națională în cadrul concursului desfășurat sub auspiciile Inspectoratului Școlar Județean Dâmbovița.

Care este misiunea editurii pe care o conduceți?
Misiunea noastră este aceea de a apropia cititorul de carte, și implicit de a-i cultiva deprinderea de a citi, furnizându-i material de lectură sau de studiu de cea mai bună calitate, titlurile care văd lumina tiparului fiind atent selectate fiindcă, de ce să nu recunoaștem, astăzi se scrie mult și nu întotdeauna bine. Pe de altă parte, venim în sprijinul scriitorilor, oferindu-le consultanță, atât înaintea publicării cât și după publicare, scriitori care, de cele mai multe ori, văd acest traseu, de la manuscris la cartea tipărită, ca pe un proces extrem de complex și nebulos. În realitate, la Editura ZVEN lucrurile nu stau deloc așa! Ca în orice domeniu sau colaborare, de vreme ce toate detaliile sunt bine stabilite de la început, lucrurile merg ca pe roate. Nu de puține ori am auzit de la clienții noștri: „Cum?! Nu trebuie să tipăresc minim 100 de exemplare?” Răspunsul nostru este întotdeauna: „Nu! Nu avem restricție de tiraj!” Pot fi tipărite oricâte exemplare cu posibilitatea ca ulterior, oricând, să se tipărescă un supliment de tiraj.

Când ați început activitatea la Editura ZVEN și cum a fost începutul?
În anul 2015, când am hotărât să îmi folosesc experiența și cunoștințele în scopuri personale și să-mi asum toate deciziile și ideile, am înființat ZVEN Print, o societate care are drept principal domeniu de activitate tipografia. Inițial tipăream cărți și formulare tipizate, pentru ca mai apoi să ne extindem și în alte direcții precum: etichete, albume, cărți poștale, agende, calendare, caiete, jocuri educative ș.a. Editura ZVEN a fost înființată la începutul lui 2016, la îndemnul unor prieteni-colaboratori, scriitori cu care am lucrat în trecut din postura de tehnoredactor (de 16 ani făceam tehnoredactare) și care m-au asigurat că, indiferent unde voi fi și ce voi face, mă vor urma pentru că eu trebuie să le pregătesc lucrările pentru tipar. Aceasta a fost începutul editurii, unul simplu și natural care s-a bazat pe calitățile mele de tehnoredactor și pe seriozitatea cu care tratam fiecare lucrare în parte. Ușor-ușor, lucrurile au luat amploare și iată că am ajuns, ca în nici trei ani de la înființare, să publicăm aproape 100 de titluri.

Vorbiți-ne detaliat despre ce fel servicii oferă Editura ZVEN?
Datorită faptului că editura și tipografia se regăsesc sub același acoperiș, și asta nu se poate numi decât o „întâmplare” fericită, autorul poate observa transformarea manuscrisului în volum tipărit în oricare dintre etape. Oferim servicii complete precum: procesare text și foto, corectură, prepress, exemplar de semnal, promovare. Aici țin să precizez că avem un parteneriat frumos și constructiv cu Librăria FRAGILISTIC, astfel că titlurile publicate la ZVEN pot fi prezentate/expuse pe rafturile librăriei. Și bineînțeles… tiparul. Și aici autorul poate alege tipul de hârtie pentru interior, cartonul pentru copertă, precum și modalitatea de plastifiere (lucios sau mat) sau legătoria (broșat, cusut, cu spiră metalică).

Este greu să fii manager de editură într-un oraș precum Târgoviște?
Nimic nu este ușor sau greu atâta timp cât nu avem la dispoziție un etalon căruia să ne raportăm. În Târgoviște, chiar dacă vorbim despre un oraș mic unde aparent toată lumea știe pe toată lumea și lucrurile ar trebui să funcționeze de la sine pe principii etice și morale sănătoase, lucrurile nu stau deloc așa. Nu puțini scriitori din orașul nostru sunt extrem de orgolioși, aș spune chiar răi, nu admit cu ușurință comparații sau observații, fiind deseori inițiatorii bârfei culte încrucișate, ba mai mult, într-un astfel de context, s-au aliat organizații scriitoricești/culturale unde se fac doar favoruri contra favoruri, nu altcumva! Este o realitate tristă și dacă m-aș raporta doar la acest aspect și la faptul că în Târgoviște colaborarea cu autoritățile este destul de dificilă, aș fi nevoit să răspund: „Nu! Nu este greu să fii manager de editură în Târgoviște! Este imposibil!”. Însă noi, cei de la ZVEN, ne-am detașat încă de la început și am rămas impasibili vizavi de aceste aspecte nefaste procesului cultural în general și de creație în special, fiind devotați necondiționat pasiunii noastre pentru carte și scriitorii care scriu din pasiune, nu din obligație sau alte considerente. Atâta timp cât facem cu plăcere, orice am face este ușor!

Care ar fi câteva din titlurile reprezentative apărute până acum la Editura ZVEN?
După cum v-am precizat, sub sigla Editurii ZVEN au apărut aproape 100 de titluri. Nu vi le voi enumera (cele mai reprezentative publicații sunt postate pe pagina noastră de FB), însă vă pot spune cu mândrie că am publicat lucrări științifice și tratate în parteneriat cu Editura University Press în domenii precum științe economice, juridice și inginerești. Acest lucru nu face decât să ne bucure și să ne facă să privim încrezători spre viitor, iar faptul că o editură precum University Press acceptă colaborarea noastră este o mare onoare. De asemenea venim în sprijinul cadrelor didactice din învățământul superior, oferindu-le posibilitatea publicării în parteneriat cu o editură bucureșteană agreată ANCS. Am publicat și plachete de versuri, jurnale, eseuri, monografii, traduceri, cărți pentru copii.

O editură poate fi o afacere profitabilă în Târgoviște?
Probabil mă veți acuza de o lipsă de patriotism local, dar, așa cum vă spuneam și mai devreme, o parte din scriitorii autohtoni, potențiali clienți-colaboratori, sunt inaccesibili Editurii ZVEN, fiind angajați în alte angajamente sau dedicați altor principii sau priorități. O editură târgovișteană este profitabilă cu condiția să aibă colaboratori dincolo de limitele geografice ale Târgoviștei. Astfel, noi am editat, publicat și tipărit cărți pentru scriitori din Brașov, Sibiu, Medgidia, Buzău, Arad, Câmpulung și… Germania. Un segment semnificativ ocupă scriitorii din București, care au găsit, spre surprinderea lor, condiții de editare mult mai accesibile la Editura ZVEN decât la alte edituri din Capitală.

Care sunt direcțiile în care vedeți dezvoltarea editurii?
Teoria mea personală despre dezvoltare și extindere, în general, este că lucrurile trebuie să fie lăsate să crească în mod natural. Deseori, intervenția fermă poate fi fatală! Degeaba îmi doresc eu o editură mare, cu sute de titluri publicate lunar, prezentă la toate târgurile și expozițiile dedicate, cu zeci de colaboratori (și mă refer aici la prefațatori, corectori, traducători, fotografi, artiști plastici), dacă nu dispun de resursele financiare cu care să susțin toate acestea. O editură mare se susține cu bani, pe când o editură mică poate fi susținută cu pasiune și consecvență! Noi ne încadrăm în cea de-a doua categorie. Când tragem linie nu ne uităm la cât am încasat, ci numărăm oamenii pe care i-am ajutat să își îndeplinească un vis, acela de a publica. Ne uităm la câți oameni sunt mulțumiți de colaborarea cu noi și care deja se gândesc la următorul volum. Așa cum vă spuneam la începutul interviului, tipografia este cea care aduce beneficii materiale, motorul acestui business, iar editura este pasiunea mea, o pasiune pe care o împărtășesc cu clienții mei scriitorii și care este, dacă vreți, mod plăcut de petrecere a timpului.

Care credeți că e viitorul cărții, în condițiile în care formatul electronic a prins tot mai mult teren?
Presupun că vă așteptați să spun că viitorul este destul de sumbru pentru cartea în format tipărit, că această luptă va fi câștigată de cartea electronică. Ei bine, nu am nicio emoție! Cred în cartea tipărită și pariez pe ea. Exemplul clasic cum că unele edituri mari au falimentat este vechi, atât de vechi pe cât este tehnologia pe care o foloseau pe atunci tipografiile când 500 de exemplare era considerat un tiraj mic și aproape nerentabil. Au apărut între timp tehnologii noi care permit tipărirea oricărui tiraj la costuri mult mai mici. Din acest motiv au falimentat, nu că a apărut cartea electronică. Aceasta are rolul ei și segmentul ei de aplicabilitate, dar niciodată nu va putea înlocui pe deplin cartea tipărită. Fiica mea are la dispoziție tot felul de gadgeturi, dar întotdeauna citește carte tipărită. Rareori ieșim din Librăria FRAGILISTIC, fără să-și cumpere o carte.

Ce pregătește Editura ZVEN pentru începutul lui 2019?
Punctual! Avem o carte pentru copii mici „Broscuța Olguța”, autor Alexandru Florian Săraru, un tată model care îi va face cadou fiului cu ocazia zilei de naștere lansarea acestui volum, un volum cu povață, din care micii cititori mai neastâmpărați sau neascultători pot învăța din pățania personajului principal, dar totul e bine când se termină cu bine!
Mai avem un roman, bine scris, cred eu pe placul multor categorii de cititori, „Între uitare și tonuri de gri” cu care tânăra autoare târgovișteană debutează cu pseudonimul literar Rose Black. Este un roman care îmbină realitatea neșlefuită cu o doză de mister, iubire și umor, păstrând o atmosferă vie și aducând în inimile cititorilor emoții puternice, care evoluează odată cu acțiunea și personajele.
Ar mai fi o carte cu un subiect sensibil și extrem de actual, „Războiul sexelor. Dialoguri absurde”, scrisă într-o notă (auto)ironică născută de un blog absolut întâmplător în paginile căreia veți putea regăsi aspecte de viață, comportament, sexualitate și desigur tachinarea bărbat-femeie, toate prezentare într-o manieră liberă și non-conformistă.
Doamna Atena Gabriela Stochiță pregătește o reeditare și un volum inedit: „O poveste cu pitici”, o carte trăită și scrisă în același timp. Piticii vin de undeva, din copilăria autoarei, iar întâmplarea lor a fost inspirată de poemele poetului Constantin Virgil Bănescu, o poveste a mai multor povești într-una singură și „Poemia, anotimp interzis”, prima carte dintr-o serie în care poezia și proza împart același teritoriu. O carte răspuns, o carte regăsire…
Aceste lucrări vor fi disponibile în Librăria FRAGILISTIC la sfârșitul lunii ianuarie.
Dacă până acum nu am prezentat fiecare carte publicată, de acum încolo ne-am propus acest lucru și vom posta pe pagina de FB a editurii toate noutățile editoriale.

Domnule Anghel, vă mulțumesc pentru amabilitatea de a ne acorda acest interviu atât în nume personal cât și în numele cititorilor dbonline.ro  și vă urăm succes în toate demersurile pe care le inițiați!

Și eu vă multumesc și urez tuturor cititorilor noștri un an nou fericit plin de realizări și împliniri!

Publicitate

Dacă ţi-a plăcut articolul, dă-ne un LIKE!

LASĂ-NE UN COMENTARIU

Scrie comentariul tău
Introdu numele