Ştefan Khalil
În ultima vreme au apărut tot mai multe reportaje în occident despre greutățile pe care trebuie să le întâmpine un șofer de TIR în meseria lui. Șoferii români sunt cele mai bune exemple în aceste cazuri, pentru că salariile pe care aceștia le primesc sunt mici, iar condițiile de muncă sunt sub orice critică.
Jurnaliștii europeni au intervievat peste 100 de șoferi de TIR, dintre care, cei mai mulți sunt români. Cosmin, unul dintre șoferii români cu care jurnaliștii au stat de vorba, le-a povestit acestora că el câștigă 1.200 de euro pe lună, fiind incluși aici și cei 400 de euro pentru cheltuieli la drum, pe care angajatorul îi oferă ca diurnă. Acești bani nu sunt suficienṭi însă pentru țări precum Franța, Germania sau Suedia.
Potrivit unui studio realizat de jurnaliștii de la Leila Minano și Janne Frank, reiese că șoferii români câștigă de patru ori mai puțin decât șoferii francezi. Un șofer din Estul Europei câștigă în medie 602 euro lunar, în timp ce un șofer francez câștigă în medie 2478 de euro. Veștile proaste nu se opresc aici pentru șoferii din Estul Europei. În ultimul an, în Uniunea Europeană, au fost primiți aproape 110.000 de șoferi din afara uniunii. Din start oferta salariilor a început treptat să scadă.
Acest subiect al vieții șoferilor români de TIR a devenit tot mai dezbặtut de presa din Europa. Cu câteva săptămâni în urmă, un șofer român a izbucnit în lacrimi, într-o parcare de TIR-uri din Olanda, povestindu-le jurnaliștilor viața grea cu care se confruntă zi de zi.
Șoferii români sunt luați la întrebări în Belgia de sindicate, aceștia fiind informaṭi despre drepturile pe care le au. Conducặtorii români de TIR au fost implicați în tot mai multe accidente pe autostrăzi, asta din cauza faptului că au mulți kilometri de parcurs contratimp, iar oboseala se acumulează pentru aceștia.
Șoferii aleg totuși condițiile dificile din afară, decât să rămână în țară și săc âștige mult mai puțini bani decât o fac peste hotare.